PRISPEVKI – kratek povzetek

Pia Buh, mag.: KAMIŠIBAJ KOT ORODJE ZA SAMOIZRAŽANJE, UBESEDENJE VREDNOT IN VKLJUČEVANJE V DRUŽBO

POVZETEK:

V prispevku bo predstavljena uporaba japonske gledališke tehnike kamišibaj kot orodja za samoizražanje, ubesedenje vrednot in vključevanje odraslih oseb z intelektualno oviro v družbo. Z avtorskim kamišibajem, imenovanim Vrednote nas povezujejo in osrečujejo, je uporabnikom Varstveno delovnega centra Kranj uspelo izraziti vse, kar jim je pomembno in dragoceno, na način, ki je bil razumljiv vsem.  S predstavo, katere sporočilo je bilo tudi, da je vsak človek pomemben in dragocen gradnik družbe, so  pokazali, da so  ovire pogosto le v naših glavah ter da vsak posameznik lahko najde pot, da se v polnosti izrazi in s tem samouresniči. Predstava je bila hkrati povabilo k razmisleku o pomenu vrednot in njihovemu vsakodnevnem udejanjanju. Javna predstavitev je prispevala k razumevanju odraslih oseb z intelektualno oviro, k sprejemanju drugačnosti ter preseganju predsodkov v družbi.

O AVTORICI:

Pia Buh je zaključila Umetniško gimnazijo likovne smeri in Teološko fakulteto v Ljubljani. Po diplomi je bila  kot  strokovna sodelavka zaposlena v CUDV Radovljica. Leta 2017 je magistrirala na Pedagoški fakulteti- smer Pomoč z umetnostjo in se zaposlila kot skupinski habilitator v Varstveno delovnem centru Kranj, kjer od 2021 vodi organizacijsko enoto Kranj. Leta 2022 je postala članica Strokovnega sveta Socialne zbornice Slovenije in Upravnega odbora Društva Sožitje Kranj ter vodja Sekcije VVZPP v Skupnosti VDC Slovenije. Pia Buh se osredotoča na spodbujanje samouresničevanja odraslih oseb z intelektualno oviro in njihovo enakovredno vključitev v družbo, zlasti preko zaposlitve pod posebnimi pogoji ter vsebin za dvig kakovosti njihovega življenja.

Katarina Davidović, mag.: IMPLEMENTACIJA POMOČI Z UMETNOSTJO V INSTITUCIONALNO VARSTVO STAREJŠIH

POVZETEK:

Katarina nam bo v svoji predstavitvi poleg izzivov in posebnosti dela s populacijo starejših odraslih v institucionalnem varstvu v kontekstu PZU predstavila tudi nekaj navdušujočih primerov iz prakse. Na področju socialnega varstva starejših je aktivna že skoraj sedem let, kjer v delo s starejšimi odraslimi integrira različna področja pomoči z umetnostjo. Izvaja različne tipe obravnav od pomoči z glasbo, pomoči z likovnim izražanjem in k izdelku usmerjene terapije do kreativnega pisanja, plesne gibalnice, sproščanja z glino ter poglobljenih terapevtskih pogovorov in/ali delavnic tako individualnih kot skupinskih. Poudarek njenih intervencij je predvsem na izboljšanju psihofizičnega stanja uporabnikov in iskanju ali ponovni vzpostavitvi njihovega “smisla”. Na drugi strani so njeni cilji naravnani tudi v krepljenje senzomotoričnih sposobnosti uporabnikov s katerimi podpira delovno-terapevtske cilje in s tem pripomore k podaljšanju samostojnosti uporabnikov. Svoje delo je predstavila kot primer dobre prakse na področju pomoči z umetnostjo na Tednu možganov v Cankarjevem domu v Ljubljani, na Festivalu duševnega zdravja, z uspešnimi ter učinkovitimi primeri na področju pomoči z likovno umetnostjo pa je navdušila tudi v Narodni galeriji. Kot gostujoča predavateljica na temo dela s starejšimi odraslimi je na študijski smeri Pomoč z umetnostjo leta 2024 predavala na Pedagoški fakulteti Univerze v Ljubljani, primere dobre prakse pa je istega leta predstavila tudi na evropskem projektu Crosscare.

O AVTORICI:

Katarina Davidović je leta 2018 vpisala na študij Pomoči z umetnostjo na Pedagoški fakulteti v Ljubljani in se istočasno zaposlila na področju socialnega varstva starejših, kjer je opravljala tudi prakso s področja Pomoči z umetnostjo. Tam je izvedla raziskovalno nalogo z naslovom Uporaba pomoči z glasbeno umetnostjo pri delu s starostniki s slabim funkcionalnim stanjem s katero je leta 2024 zaključila magistrski študij.

Prof. Mihaela Kavčič: GLASBENA TERAPIJA Z OSEBAMI Z DEMENCO

POVZETEK:

Glasba kot izrazno sredstvo in glasbena terapija kot disciplina, ki širi možnost izražanja, lahko v primerjavi z verbalnimi oblikami terapije doseže bistveno širšo ciljno populacijo (Knabe, 2023, str. 5).

Ena teh skupin so osebe z demenco, pri katerih je, zaradi telesne in duševne bolezni, ogrožena njihova identiteta. Določene lastnosti glasbe pa posebej vplivajo na osebe z demenco; glasba nagovarja čustva, strukturira, spodbuja ustvarjalnost in gibanje, spodbuja družabnost in sodelovanje. 

Glavni namen glasbene terapije pri osebah z demenco je: srečati osebo v dialogu. Zato ima terapevtsko srečanje jasno strukturo: začne se s pozdravno pesmijo, ki jo terapevt ustvari za srečanje z določeno osebo ali skupino, zaključi pa se z zaključno pesmijo, ki osebo ali skupino pospremi v njen/njihov vsakdan. Vmes je čas za improvizacijo, petje, igranje na preprosta glasbila, gibanje, ples, pogovor in tudi tišino. Tišina je izrednega pomena za osebe z demenco, je kot pavza, priložnost za razmislek ali za globlje doživljanje čutenj.

Ključne besede: glasbena terapija, demenca, odnos, srečanje.

O AVTORICI:

Profesorica razrednega pouka, od malih nog potopljena v glasbo. Leta 2004 vpisala študij Pomoč z umetnostjo, smer glasba, deset let kasneje še študij glasbene terapije na Inštitutu Knoll in ga zaključila poleti 2018. Na področju glasbene terapije se je izpopolnjevala tudi v tujini (Hamburg, Dunaj, Graz). Kot glasbena terapevtka deluje na Pediatrični kliniki v Ljubljani, na hemato-onkološkem oddelku, v več domovih starejših ter v zasebnem terapevtskem centru Obelisk. Je aktivna članica upravnega odbora Združenja glasbenih terapevtov Slovenije ter ustanoviteljica in vodja Centra Ad libitum.